Patrząc się jednak z czysto naukowej strony to nigdy nie widziałem na własne oczy efektów użycia DOTa zamiast minerala czy odwrotnie, dlatego też postanowiłem to sprawdzić. Póki co w jedną stronę bo miałem tylko olej mineralny i uszczelki przystosowane do pracy z płynami hamulcowymi (DOT).
Uszczelka pochodzi z mojego zestawu starych uszczelek klamek moich Code'ów. W końcu kupiłem nowe to stare mogłem poświęcić w imię nauki. Za olej posłużył mi oryginalny olej mineralny Shimano. Mam tą małą buteleczkę od kiedy musiałem odpowietrzyć pewne stare czterotłoczkowe XT (które niedługo będę miał chyba okazję zobaczyć ponownie - ale o tym w odpowiednim czasie :) )
Zestaw testowy |
Uszczelka od Avida jeszcze sucha |
Kąpiel rozpoczęta |
Cały test oczywiście polegał na wrzuceniu uszczelki do oleju i zobaczeniu co się stanie. Dałem uszczelce trochę czasu, po dniu nie było praktycznie większych zmian co powinno cieszyć pomyłkowiczów który dosyć wcześnie spostrzegli swój błąd.
Z lewej nowa, z prawej po tygodniowej kąpieli |
Z początku wpadała luzem |
Tak samo jest w drugą stronę. Jednak to dopiero przetestuję, bo dopiero co kupiłem butelkę DOTa do swoich Code'ów które mam zamiar w końcu przeserwisować :D
Także do zobaczenia przy drugiej części eksperymentu.
Dzięki za ten artykuł. Temat mnie ciekawi, bo też z tego co słyszałam, olej mineralny napęcznia uszczelki. A tu czytam dziś, że Textar wypuścił smar do hamulców (Hydra Tec), który zawiera olej mineralny i niby dzięki temu jest bezpieczny dla uszczelek, bo nie będą puchnąć... I bądź tu mądry. ;)
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńJeżeli chodzi o uszczelki EPDM np. https://powerrubber.com/kat/oringi-gumowe/oringi-epdm/ to są one bardzo cenione na rynku, zwłaszcza z względu na dużą odporność na odkształcenia. Są wykonane z wytrzymałego kauczuku, który warunkuje również ich wysoką tolerancję na szkodliwe działanie takich czynników jak kwasy, alkohole, czy nawet promieniowanie UV.
OdpowiedzUsuń