środa, 27 lutego 2013

[Serwis] Hamulca Mechanicznego Avid BB5

Nadszedł najwyższy czas aby zabrać się za ten hamulec, bo wypadałoby co najmniej raz do roku wyczyścić go i nasmarować świeżym smarem. Lepiej żeby nie zawiódł  nas w najmniej oczekiwanym momencie.

Do dzieła. Potrzebne są:
  • klucz imbusowy 5mm,
  • jakiś nożyk lub mały płaski śrubokręt,
  • smar (np. ŁT-43),
  • jakieś szmaty lub coś czym można wycierać stary smar i syf,
  • sprawne palce,
Zaczynamy oczywiście od odkręcenia hamulca od amortyzatora. Adapter można zostawić na amortyzatorze, albo zdjąć razem z hamulcem. Ja zdjąłem hamulec razem z adapterem, klamką i kierownicą, bo i tak czyszczę cały rower.

Aby zdjąć zacisk musimy odkręcić dwie śruby trzymające go do adaptera. Są to te pod którymi znajdują się podkładki sferyczne. Może i fotka nie jest najlepsza ale widać te śruby. Na tych zdjęciu są one nadal PRZYKRĘCONE.

Avid BB5 Seriws Czyszczenie 

Avid BB5 Seriws Czyszczenie



A po odkręceniu adaptera sam zacisk wygląda tak:

Avid BB5 Seriws Czyszczenie

Avid BB5 Seriws Czyszczenie





Jak widać, u mnie nie jest zbyt czysty, no ale czego się spodziewać po roku bez czyszczenia trzymając rower w warunkach że tak powiem "przyspieszonego kurzenia się". Tym zajmiemy się później. Póki co teraz wyjmujemy z zacisku klocki. Aby to zrobić, należy najpierw wyjąć sprężynkę która je rozpycha, a następnie pojedynczy wyjąć klocki, które będą już tak luźno ze wypadną raczej same.

Avid BB5 Seriws Czyszczenie


Jest to także czas w którym możemy przy okazji sprawdzić stan klocków. W moim przypadku są one jeszcze w dobrym stanie, nie zatłuszczone, nie wytarte, ogólnie OK.

Przechodzimy teraz do rozbiórki zacisku na części pierwsze :D
Najpierw wykręcamy śrubkę trzymającą linkę, śrubę baryłkową i "tłoczek" stały. ten ostatni znajduje się pod tym czerwonym pokrętłem od strony koła. Aby go wykręcić musimy kręcić tym pokrętłem w lewo lub możemy użyć do tego klucza typu Torx T25. Znacznie ułatwia to zadanie, tym bardziej wtedy kiedy tłoczek ma lekkie opory i nie chce poddać się pod palcami.

Avid BB5 Seriws Czyszczenie

Teraz zaczynamy w końcu dobierać się do głównego mechanizmu hamulca, na którym spoczywają największe siły i od którego zależy sprawne hamowanie.

Etap ten rozpoczynamy od zdjęcia tego czerwonego korka. Jest to zaślepka śruby trzymającej ramię hamulca, tak wiec aby móc rozkręcić hamulec musimy ja zdjąć. Przyda się do tego mały płaski wkrętak lub nóż z ostrym końcem. Musimy podwadzić go korzystając z wycięcia które się w nim znajduje. Po jego zdjęciu ukazuje się nam taki widok:

Avid BB5 Seriws Czyszczenie

Widzimy teraz śrubę która trzyma całość hamulca w kupie. Do jej wykręcenia wystarczą palce, ewentualnie można pomóc sobie jakimiś kombinerkami lub małymi szczypcami. Nie powinny być jednak potrzebne, bo ta śruba nie musi i nie jest mocno przykręcona.

Avid BB5 Seriws Czyszczenie

Gdy już zdjęliśmy ramę i wyjęliśmy sprężynę, możemy wypchnąć z środka to:

Avid BB5 Seriws Czyszczenie

i rozkładając "to" na dwie części:

Avid BB5 Seriws Czyszczenie

 Srebrna część jest wciśnięta w czarną i wyjdzie jeśli tylko pociągniemy. W bloku zacisku pozostał starty smar i ewentualnie kulki, ale to zależy od tego do którego elementu bardziej chciały się przylepić.

Avid BB5 Seriws Czyszczenie

W tym momencie hamulec jest już całkowicie rozkręcony na części pierwsze. Przechodzimy tym samym do sedna sprawy i czyścimy wszystko ze starego smaru, kurzu, brudu i innych niepożądanych rzeczy.

Po wyczyszczeniu aż chce się na to patrzeć.

Avid BB5 Seriws Czyszczenie

Jak już wytarliśmy stary smar to oczywiście tylko  po to by nałożyć nowy, świeży. Bierzemy w tym celu puszkę, tubkę czy w czym tam macie smar. Ja kupiłem kiedyś litrową puszkę smaru ŁT-43 i zanim ją wykorzystam miną wieki :D

Avid BB5 Seriws Czyszczenie

Jedynymi elementami jakie trzeba nasmarować są te trzy:

Avid BB5 Seriws Czyszczenie

Jeśli chodzi o tłok stały (element najbardziej od lewej) to smarujemy tylko gwint, i to tez z umiarem, dużo go tam nie potrzeba, ale się przyda żeby w przyszłości ułatwić sobie podregulowywanie.

Kolejnym etapem jest skompletowanie tłoka ruchomego poprzez złączenie tych dwóch elementów najbardziej z prawej.

Avid BB5 Seriws Czyszczenie

Mając tak przygotowane do montażu części możemy przejść do składania. Postępujemy tak jak przy rozkładaniu tylko ze w odwrotnej kolejności. Podczas gdy samo włożenie tłoka ruchomego nie sprawia jakichś większych problemów, chociaż trzeba pamiętać by obrócić go do odpowiedniego położenia, tak by ramie było pod odpowiednim kątem; tak skręcenie go z ramieniem może być dla początkujących nieco kłopotliwe. Przed zakładaniem ramienia powinno to wyglądać tak:

Avid BB5 Seriws Czyszczenie

 Ja proponuje przytrzymać kciukiem od środka tłok, i trzymając palcami (tej samej ręki co kciuk którym trzymamy tłok) ramię, wkręcamy śrubkę, ustalając uprzednio ramie w odpowiedniej pozycji. Nie możemy zapomnieć jednak o włożeniu sprężynki, gdy nie ona było by o wiele łatwiej, ale co z tego jak hamulec by nie działał.

Avid BB5 Seriws Czyszczenie

Gdy już nam się udało, zakładamy z powrotem zaślepkę, wkręcamy tłok nieruchomy i wszystkie śrubki w te miejsca gdzie były przed rozłożeniem.

Hamulec wygląda teraz o wiele lepiej i jest zakonserwowany na kolejny sezon jazdy. Nie musimy się już raczej bać że się zatrze :D

Avid BB5 Seriws Czyszczenie

Starałem się pisać tego posta najdokładniej jak potrafiłem, uwzględniając problemy z którymi spotkałem się przeprowadzając ten serwis za pierwszym razem. Mimo tego jeśli masz jakieś pytania, pisz w komentarzach po postem.

2 komentarze:

  1. Fajne, dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  2. miło, że znalazł się ktoś kto tak dokładnie opisał cały mechanizm, miałem problem z rozkręceniem i twoje porady dobrze się przydały. Niestety u mnie okazało się, że sprężyna pękła do połowy i muszę znaleźć zamiennik, dzięki.

    OdpowiedzUsuń