czwartek, 22 marca 2012

Likwidacja luzu w klamce Avid Juicy 5

Witam po raz kolejny,
jakieś dwa dni temu postanowiłem zająć się luzami w klamce mojego Juicy 5. Wszyscy którzy kiedykolwiek mili styczność z tym hamulcem, wiedza że luzy są tam praktycznie od zakupu a z czasem powiększają się do znacznie dużych. Mnie to specjalnie nie przeszkadzało dlatego jeździłem tak do wczoraj. Zrobiłem to z czystej ciekawości a  nie dlatego że mi to jakoś specjalnie przeszkadzało, porobiłem zdjęcia i teraz napiszę co i jak.
ETAP I

Najpierw musiałem obejrzeć w jakim stanie są części zawiasu by wiedzieć co i jak, i po wyciągnięciu trzpienia ujrzałem taki widok:

Wypracowany trzpień klamki hamulca hydraulicznego Avid Juicy 5
Trochę się już przytarł :/
Jak widać troszkę zmasakrowany, do użycia to on się już nie nadaje, tak wiec musiałem zrobić nowy. Jako że ten jest aluminiowy i się raczej znacznie zużył dość znacznie i szybko, wolałem żeby to było coś twardszego niż ale. I tym sposobem wpadło mi jakieś złamane wiertło 5 mm (czyli tyle ile miał ten trzpień).

Złamane wiertło 5mm
Stare wiertło - nowa oś
 
Nawet najgorszej jakości wiertło jest ze stali i to może nawet jakieś lepszej niż Hi-Ten. Po przypasowaniu do otworu w dźwigni, okazało się szczęśliwie pasować. Oczywiście jako że nie jest mi ani nikomu całe wiertło jako trzpień dźwigni, to musiałem je odpowiednio dociąć, o tym chyba nie trzeba się rozpisywać (brzeszczot w łapę i jazda). Po docięciu i umieszczeniu w klamce luzy, choć znacznie zmniejszone, były nadal, a to za sprawą długiej eksploatacji klamki. PO prostu te plastikowe tulejki także lekko się wytarły. Tak więc byłem zmuszony zastosować patent Andrewa z forumrowerowe.org (swoja drogą bardzo miłe forum).
ETAP II

Do minimalizacji luzów w klamce na patencie Andrewa, potrzebna jest:
  • aluminiowa puszka,
  • dziurkacz (dziury powyżej 5 mm),
  • nożyczki,
Tak wiec należy wyciąć kawek puszki, tak aby mieć taką blaszkę ok 5x5 cm, ja wyciąłem troszkę większa, ale nie potrzebnie:

Blaszka z puszki aluminiowej

Potem bierzemy dziurkacz i robimy dwie dziurki z zapasem co najmniej 5 mm do krawędzi tak aby można było obciąć niepotrzebną resztę i zrobić z tego pewnego rodzaju podkładki, takie jak tutaj:

Nowa oś klamki hamulca hydraulicznego Avid Juicy 5 i podkładki


Na zdjęciu znalazła się także nowa oś, którą trzeba wyjąć aby włożyć te podkładki. Gdy już mamy to wszystko, możemy podkładać wszystko do kupy. Potrzebujemy trochę smaru, może być ŁT-43, nakładamy go na tulejki od środka (tylko troszkę) uważając by nie wepchnąć go czasem gdzieś w okolice tłoczka, bo jak wszyscy wiemy układy pracujące na DOTcie nie lubią smarów i olei innego pochodzenia. Następnie wkładamy nowy sworzeń na tyle żeby można było wcisnąć jedna z tych aluminiowych podkładek między dźwignię, a tą czarna plastikową tulejkę. To zmniejsza przestrzeń między dźwignią, a korpusem eliminując zarazem możliwość wystąpienia luzów. Tak samo robimy z drugą podkładką, przepychamy sworzeń dalej i skręcamy go śrubą (imbus 2,5 mm).
W tym momencie klamka powinna mieć już o wiele mniej luzów i powinno te też uchronić przed ich szybkim odnawianiem się.
Ponownie zaznaczam że czynności opisane w drugim etapie, nie są moim pomysłem, lecz zaczerpnąłem je z forumrowerowe.org i ich autorem jest Andrew. Dodam jeszcze że nie biorę odpowiedzialności za uszkodzenia hamulca wynikające z stosowania tego patentu, mnie się udało, to tyle.
Do następnego razu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz