wtorek, 25 kwietnia 2017

Jak spasować kasetę 8 rzędową z manetką 9 rzędową

Czasami zdarzają się takie przypadki że trzeba spasować coś co nie do końca powinno do siebie pasować. Trochę jak dziecko które próbuje przełożyć kwadrat przez okrągły otwór, a ktoś instruuje go że się nie da. Da się. Tylko czasami trzeba pójść lekko na około i powiększyć otwór. Tak samo jest czasami z rowerami. I tak samo jest jak trzeba spasować teoretycznie pasujące elementy napędu.

Do tej pory też myślałem że nie da się spasować 8 rzędowej kasety z 9 rzędową przerzutką, coś mnie jednak podkusiło żeby poczytać w necie czy aby na pewno nie jest to możliwe. Stanąłem bowiem przed dylematem. Zawsze myślałem że Marka (a wcześniej Wacka) manetka jest na 8 rzędów. Jakie było moje zdziwienie gdy stwierdziłem że w końcu połączę to wszystko do kupy. Zabrałem się za serwis piasty, rozebrałem całą przerzutkę, wycentrowałem koło, założyłem kasetę ze złomu która jest prawie nowa. A następnego dnia zabrałem się za serwis manetki, bo pewnie nie była czyszczona od nowości.

Tak sobie klikam i liczę ile to ma biegów, a tu dziewięć. Sprawdzam jeszcze z pięć razy, potem jeszcze i internecie i nadal 9 położeń. No cóż, kaseta już założona, dowalona na pałę, ładna błyszcząca, ściągać mi się nie chce.

Słyszałem jednak że komuś, gdzieś i kiedyś udało się ożenić takie części tak żeby to wszystko działało jakby nigdy nic. No i zmalałem.

Najpierw TUTAJ czyli na forumrowerowym.org. Ktoś już dawno temu stanął przed takim wyzwaniem i dostał dobrą odpowiedź której szukałem. A mianowicie tą stronę sheldonbrown.com, na której jest wyraźnie napisane że wystarczy "źle" założyć linkę. Celowo "źle" napisałem w cudzysłowie, ponieważ mimo iż każdy kto kiedyś podpiął linkę nie tam gdzie trzeba wie jak bardzo zmienia to pracę przerzutki, tutaj miało działać to wyśmienicie, zmiana długości dźwigni o sam nie wiem ile ale mało i takie tam :P

I działa. Jak widać na zdjęciach kaseta jest ośmiorzędowa, linka podpięta "bardzo źle" a wszystko chodzi dobrze. Manetka obsługuje po prostu pierwsze 8 położeń. Dziewiąte jest zablokowane przez śrubę ograniczającą przerzutki. I w takich kombinacjach jest ona bardzo ważna, a to dlatego że manetka może pociągnąć jeszcze, a to jeszcze jest już między zębatkami a szprychami. Tam łańcucha oczywiście nie chcemy.

Shimano Deore XT RD-M750


Oczywiście przerzutka i manetka przed montażem przeszły pełen serwis, bo pewnie od wyjęcia z pudełka kilkanaście lat (mogą i tyle mieć) temu nikt ich nie rozbierał. Kaseta oczywiście ze złomu choć nie wygląda, a to pewnie dlatego że ktoś nie wiadomo czemu jeździł tylko na najmniejszych koronkach. Które zresztą można bez problemu wymienić.

Ostatecznie po testach wychodzi na to że przerzutka chyba nadal nie wie że jest obsługiwana przez dziewięciorzędową manetkę. Marek wie. I jest zadowolony :P

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz